Τρία άρθρα για το περιοδικό του προγράμματος "To read is to grow"


Στο άρθρο αυτό μπορείτε να διαβάσετε τρία άρθρα που δόθηκαν από το σχολείο μας για δημοσίευση στο 1ο τεύχος του περιοδικού του προγράμματος "To read is to grow". Στο τεύχος αυτό κάθε σχολείο έστειλε άρθρα για κάποιες από τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν μέσα από αυτό το πρόγραμμα.

Το 1ο άρθρο γράφτηκε από την κ. Μαρία Κουργιαλά, δασκάλα του Α΄2, , το 2ο από την κ. Βάσω Γουβάλα, μητέρα μαθήτριας της Β΄τάξης και ταμία του Συλλόγου Γονέων του Σχολείου και το 3ο από τη συντονίστρια του προγράμματος και εκπαιδευτικό Αγγλικών του Σχολείου, κ. Κατερίνα  Μανουσάκη, η οποία είχε και όλη την επιμέλεια των άρθρων.

Καλή σας ανάγνωση!

One,two,three,action!

 

Έχετε πάει άνοιξη στη Σάμο;

Το ξύπνημα της φύσης είναι εντυπωσιακό.

Δεν είναι μόνο τα λουλούδια που ανθίζουν, ούτε οι μέλισσες που ξεχύνονται να τα τρυγήσουν.

Είναι η θάλασσα πιο πολύ που ημερεύει και σε καλεί.

Ξέρεις τότε ότι ήρθε η ώρα να βάλεις το πουλόβερ σου στο πατάρι και να κατεβάσεις το μαγιό σου.

( Η Μαρία και ο Ανδρέας λένε πως την Άνοιξη η Σάμος έχει μια χαρακτηριστική γλυκιά μυρωδιά που εγώ δεν έχω καταφέρει να την μυρίσω ακόμη).

Με μια τέτοια αίσθηση πώς να κλειστείς στους τέσσερις τοίχους και να κάνεις συνάντηση για τη λέσχη ανάγνωσης!

-         Κυρία, τι θα κάνουμε με την ιστορία του Νασρεντίν.

-         Πρέπει να ετοιμάσουμε ένα θεατρικό παιδιά.

-         Κυρία εγώ θα φέρω το γάιδαρο!

-         Γάιδαρο στην τάξη βρε Κων/νε; Πως θα έρθει ο γάιδαρος από το χωριό;

-         Ε, και δεν πάμε εμείς στο χωριό;

-         Ναι! να πάμε αλλά που θα γίνει η παράσταση;

-         Παιδιά, το βρήκα! Ούτε ο γάιδαρος θα έρθει ούτε παράσταση θα γίνει. Θα γυρίσουμε ταινία.

Οκτώ η ώρα το ξυπνητήρι χτυπάει κι ας είναι Κυριακή.

Ξυπνάω και λίγο νυσταγμένη ανηφορίζω προς τη Λέκα.(Το χωριό που θα γυριστεί η ταινία).

Ε, λοιπόν είναι μεγάλη τύχη να πηγαίνεις για δουλειά κάνοντας αυτή τη διαδρομή.

Ο δρόμος σκαρφαλώνει και σε οδηγεί μέσα από ένα φωτεινό πευκοδάσος.

Στο πρώτο ξέφωτο, το χωριό.

Φτάνω στο δημοτικό σχολείο της Λέκκας.

                                            Όλοι είναι εκεί.alt

Ευτυχώς η Τζένη τα έχει οργανώσει όλα άψογα.

Οι μεγάλες ψηλοτάβανες αίθουσες του πέτρινου κτιρίου είναι γεμάτες από παιδιά, μανάδες, δασκάλους, χωριανούς, περαστικούς.

 

-Κυρία, το σαλβάρι είναι μεγάλο, θα το πατάω!

-Αμ εγώ πως θα ανέβω στο γάιδαρο; Φοβάμαι!

Μόλις αρχίζω να αγχώνομαι.

«Ο γάιδαρος;» Ρωτάω τη Τζένη που φοράει ένα γιλέκο στο Στέλιο.

«Έξω είναι ο γάιδαρος δεν τον είδες;»

Βγαίνω και αρχίζω να παίρνω βαθιές ανάσες.

Και τότε στο απέναντι χωραφάκι βλέπω τη Φρατζέσκα, υπομονετική και πανέτοιμη να παίξει το πόλο της.

Βέβαια δεν ξέρω αν κατά βάθος ανησυχεί για το αν θα βγει με το καλό της προφίλ.

Ο Θοδωρής έχει φέρει την κάμερά του και δηλώνει πανέτοιμος.alt

 

                                                    Τα υπόλοιπα πήραν το δρόμο τους.alt


 

 

 

  Τα πλάνα ήταν καταπληκτικά και ότι λάθη έγιναν από την εισβολή ανυπόμονων μαμάδων και απρόσεκτων περαστικών, κόπηκαν στις ατέλειωτες ώρες μοντάζ από το Μανώλη.

 

    Ήταν η καλύτερη λέσχη ανάγνωσης που έχει γίνει ποτέ και είμαι          σίγουρη γι? αυτό που σας λέω.alt

 

Μαρία Κουργιαλά,

?σκηνοθέτης της ταινίας?.




 

Οι γονείς και η Λέσχη Ανάγνωσης του Σχολείου

 alt

Με αφορμή τη συμμετοχή του σχολείου στο πρόγραμμα Κομένιους ?To Read is to Grow? δημιουργήθηκε η Λέσχη Ανάγνωσης στο σχολείο μας. Με πρωτοβουλία των δασκάλων προσκληθήκαμε κι εμείς να συμμετάσχουμε και ήταν ευκαιρία εκπαιδευτικοί, γονείς και παιδιά να βρεθούμε και να επικοινωνήσουμε. Στο πολύ φιλόξενο και ζεστό χώρο της βιβλιοθήκης του σχολείου μάς πρόσφεραν μεταξύ καφέ και γλυκισμάτων μια αγκαλιά και διάθεση για επικοινωνία και ομαδική συνεργασία.

Στην αρχή μπορεί να νιώσαμε λίγο θεατές, αλλά οι πρωτότυπες και διαφορετικές δραστηριότητες που προτείνονταν από τους δασκάλους μας ενεργοποίησαν να συμμετέχουμε με τα παιδιά μας που νιώθοντας πιο οικεία λειτουργούσαν σαν γέφυρα ανάμεσα σε μας και τους δασκάλους. Μπορέσαμε να εκφραστούμε λεκτικά και εικαστικά και να συνεργαστούμε με όλους χωρίς να υπάρχει διαχωρισμός και να δημιουργήσουμε ελεύθερα.

alt

alt


alt



alt


Κάθε συνάντηση ήταν ευχάριστη και δημιουργική ώρα που μοιραστήκαμε όταν από κοινού συζητήσαμε και ανταλλάξαμε πληροφορίες για το βιβλίο που διαβάστηκε και αποκαλύψαμε σύμβολα και κρυφά νοήματα. Οι εκπαιδευτικοί μας βοήθησαν να απολαύσουμε τα βιβλία και να ακολουθήσουμε τα μονοπάτια που έπαιρναν οι ήρωές τους. Κατάφεραν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον σε όλες τις ομάδες και μας έκαναν να γνωρίσουμε νέους τρόπους προσέγγισης του βιβλίου. Καταλάβαμε ότι ένα βιβλίο κάθε φορά ήταν το εισιτήριο για δημιουργικές δραστηριότητες και μοίρασμα εμπειριών και βιωμάτων. Τα παιδιά μας, όντας πιο χαλαρά, αποδείχτηκαν χρήσιμοι οδηγοί μας, κι έτσι τα αφήσαμε να μας οδηγήσουν να διαβούμε τα σύνορα μεταξύ σχολείου και σπιτιού, με όχημά μας τη λογοτεχνία.

Γυρίσαμε πίσω στον χρόνο και θυμηθήκαμε πως είναι να είσαι παιδί. Για μερικές ώρες ξεχάσαμε το άγχος της δουλειάς και τις έννοιες των ενηλίκων και ανακαλύψαμε πως ένα βιβλίο μοιράζεται. Καταλάβαμε ότι ένα βιβλίο δεν σταματάει στην ανάγνωση και χέρι-χέρι με τους ήρωες παίξαμε, κάναμε θεατρικές διασκευές, ζωγραφίσαμε, δημιουργήσαμε φιγούρες από πηλό, παρακολουθήσαμε και βοηθήσαμε στα γυρίσματα μιας ταινίας μικρού μήκους με πρωταγωνιστές τα παιδιά μας (μια ξεχωριστή εμπειρία για μας και τους κατοίκους του χωριού) και, φυσικά, περάσαμε πολύ ωραία.



Ως γονείς πήραμε σαν μήνυμα ότι το διάβασμα δεν πρέπει να γίνεται καταναγκαστικό αλλά να δίνουμε κίνητρα στα παιδιά μας να ανακαλύπτουν αυτό που πραγματικά αναζητούν, να δημιουργούν τη δική τους ιστορία, να φαντάζονται, να κάνουν ομαδικό παιχνίδι. Σαν αποτέλεσμα μπορέσαμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν μια φιλική σχέση με τα βιβλία και είδαμε ότι μπορούμε να μοιραστούμε όμορφες στιγμές με τα παιδιά μας συντροφιά με ένα καλό βιβλίο.

 

Η συμμετοχή μας στη Λέσχη Ανάγνωσης μας έχει δώσει ικανοποίηση και ευχαρίστηση. Υπάρχει τώρα ένας δεσμός ανάμεσα στα παιδιά που συμμετείχαν και μια καινούρια συντροφικότητα ανάμεσα στους γονείς, τους δασκάλους και τα παιδιά που συμμετείχαν. Ανυπομονούμε για την επόμενη συνάντηση.

 

                                                                        Βάσω Γουβάλα, εκ μέρους των γονέων.

 

                                 Επιμέλεια άρθρου και εικόνων: Κατερίνα Μανουσάκη


        


Το σχολείο και η βιβλιοθήκη μας

alt

alt
Τ
Το Δημοτικό Σχολείο Μεσαίου Καρλοβάσου έχει 126 μαθητές και 14 εκπαιδευτικούς. Είναι ένα μεγάλο κτίριο με οχτώ αίθουσες εξοπλισμένες με προτζέκτορες, laptops και πρόσβαση στο διαδίκτυο, ένα μεγάλο προαύλιο, μία αίθουσα μουσικής και εκδηλώσεων με υπολογιστές και διαδραστικό πίνακα, και μία βιβλιοθήκη. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί έχουν συμμετάσχει ενεργά σε προγράμματα φιλαναγνωσίας, στην οργάνωση και τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης και σε διάφορα περιβαλλοντικά προγράμματα.

alt

Το Καρλόβασι βρίσκεται στη Σάμο, ένα Ελληνικό νησί περίπου 34.000 κατοίκων στο ανατολικό Αιγαίο. Πέρα από τις φυσικές της ομορφιές όπως βουνά, φαράγγια, δάση, ποτάμια και παραλίες που προσελκύουν πολλούς τουρίστες τους καλοκαιρινούς μήνες, και την γεωργία όπως ελιές και αμπέλια που παράγουν το παγκοσμίως γνωστό γλυκό Σαμιώτικο κρασί, έχει επίσης και μία μεγάλη ιστορία που ξεκινάει από την αρχαιότητα, με πολλούς αρχαιολογικούς χώρους, μοναστήρια και αρχιτεκτονικά ενδιαφέροντα κτίρια, παλιά βυρσοδεψεία και εργαστήρια κεραμικής.

alt

 

  • Είναι η πατρίδα πολλών σπουδαίων μαθηματικών, αστρονόμων και φιλοσόφων, όπως ο Πυθαγόρας και ο Αρίσταρχος. Το πανεπιστήμιο του Αιγαίου στο Καρλόβασι αποτελείται από τα Τμήματα Μαθηματικών, Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων και Στατιστικής και Αναλογιστικών ? Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών.
  •             Μια ?φωλιά βιβλίου? alt


alt


Παρόλα αυτά, η Σάμος είναι στην παραμεθόριο, γεγονός που με την παρούσα οικονομική κρίση φαίνεται να προκαλεί κάποιες δυσχέρειες. Το σχολείο μας, συνειδητοποιώντας την έλλειψη δημόσιας βιβλιοθήκης στο Καρλόβασι (εκτός από εκείνης του πανεπιστημίου που έχει κυρίως επιστημονικό προσανατολισμό), τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες και την ανάγκη για περισσότερα ερεθίσματα σε πνευματικό και πολιτιστικό επίπεδο, έχει ξεκινήσει τη δημιουργία μίας βιβλιοθήκης, που αποτελείται τώρα από περίπου 1600 βιβλία λογοτεχνίας και μερικές πολύ καλές Εγκυκλοπαίδειες Επιστημών, Τέχνης, Μυθολογίας, Ιστορίας, κλπ. Έχουμε καταφέρει να εμπλέξουμε τα παιδιά όλων των τάξεων και τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς στη διαδικασία να δανείζονται βιβλία τακτικά. Τα παιδιά μοιάζουν να διψούν για τη συντροφιά ενός καλού βιβλίου. Χάρη στην υποστήριξη του Συλλόγου Γονέων, σε δωρεές και παζάρια των παιδιών η βιβλιοθήκη έχει επεκταθεί. Είναι τώρα μία ?φωλιά βιβλίου? όπου τα παιδιά μπορούν να διαβάσουν και να απολαύσουν, όπου γίνονται οι συναντήσεις της Λέσχης Ανάγνωσης, και όπου μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς μπορούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους για πληροφορίες, βοήθεια, καθοδήγηση, πνευματική καλλιέργεια και ψυχαγωγία. Πιστεύουμε ότι η διαδικασία μάθησης και ανάπτυξης της προσωπικότητας δεν γνωρίζει όρια και ότι είναι καθήκον του εκπαιδευτικού συστήματος να διδάσκει στους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς πώς να αναπτύσσονται συνεχώς και πώς να βρίσκουν τρόπους να επεκτείνουν το μυαλό τους χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες και τις ικανότητες που δίνονται στα σχολεία ως κίνητρο για περαιτέρω έρευνα και ανάγνωση.alt

Στην εποχή μας υπάρχει ακόμη πιο επιτακτική ανάγκη να εκπαιδεύσουμε και να παρέχουμε ?τροφή? για το μυαλό. «Επιστήμονες, ψυχολόγοι και Άγγλοι ακαδημαϊκοί στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ ανακάλυψαν ότι η σοβαρή λογοτεχνία δίνει απίστευτη ώθηση στον εγκέφαλο. Η έρευνα δείχνει τη δύναμη της λογοτεχνίας να μετατοπίζει πνευματικά μονοπάτια, να δημιουργεί καινούριες σκέψεις, μορφές και συσχετισμούς τόσο στους νέους όσο και στους μεγαλύτερους. Η Ποίηση προκαλεί μεγαλύτερο βαθμό εγκεφαλικής δραστηριότητας, φωτίζοντας όχι μόνο το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου που σχετίζεται με τη γλώσσα, αλλά και το δεξί ημισφαίριο που συνδέεται με την αυτοβιογραφική μνήμη και το συναίσθημα. Έντονη δραστηριότητα στη συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου προτείνει ότι η ποίηση ενεργοποιεί ?μηχανισμούς επανεκτίμησης? κάνοντας τον αναγνώστη να συλλογιστεί τις δικές του εμπειρίες υπό το φως αυτών που διαβάζει». Σε αυτά τα δύο χρόνια συμμετοχής μας στο πρόγραμμα φιλαναγνωσίας Comenius νιώθω χαρούμενη που μπορώ να πω ότι έχω δει παρόμοια αποτελέσματα σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς και ότι το μονοπάτι έχει ανακαλυφθεί και το ακολουθούμε. Είναι, εξάλλου, οι ευφυείς άνθρωποι που κάνουν τη διαφορά και μπορούν να εξασφαλίσουν ένα καλύτερο μέλλον.

«Η πένα είναι πιο ισχυρή από το σπαθί!»                      

Κατερίνα Μανουσάκη, εκπαιδευτικός Αγγλικών, συντονίστρια προγράμματος φιλαναγνωσίας Comenius







 alt


alt


alt

alt

alt

alt


alt