Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας Δ΄τάξης

Στο άρθρο αυτό μπορείτε να διαβάσετε μερικές από τις δραστηριότητες με θέμα τη φιλαναγνωσία που πραγματοποίησαν οι μαθητές της Δ΄ τάξης με την εκπαιδευτικό Αγγλικών, κ. Κατερίνα Μανουσάκη στο δίωρο της ευέλικτης ζώνης:

  • Τα παιδιά της Δ΄τάξης επισκέπτονται τακτικά τη βιβλιοθήκη και δανείζονται βιβλία. Κάθε βιβλίο που διαβάζουν το γράφουν σε ένα ρολό χαρτί που το τοποθετούν το καθένα κάτω από το δικό τους ?ήρωα? σε μία αφίσα με τίτλο «Ο γύρος του κόσμου με 80?βιβλία», δείχνοντας έτσι πως μπορούμε να διανύσουμε μεγάλες αποστάσεις στον χώρο και τον χρόνο μέσα από τις σελίδες των βιβλίων που διαβάζουμε. 

 

 

 

  • Για να ενθαρρύνει τα παιδιά να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να δουν ότι υπάρχουν πολλές οπτικές γωνίες θεώρησης, η εκπαιδευτικός αγγλικών, κ. Κατερίνα Μανουσάκη διάβασε στα παιδιά της Δ΄τάξης «Τα Παραμύθια Ανάποδα» του Ρόαλντ Νταλ. Είναι μια παρωδία παραδοσιακών παραμυθιών σε έμμετρο λόγο, στην οποία ο συγγραφέας δίνει μία καινούρια ερμηνεία στις ιστορίες,  αλλάζοντας το ηθικό δίδαγμα και το ευτυχές τέλος για να κάνει ένα σχόλιο για την οικολογία, την ελευθερία της επιλογής, τις ανθρώπινες σχέσεις, την ισότητα. 

alt


 

  • Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό με την ανάγνωση, στην αυλή του σχολείου, βιβλίων για το περιβάλλον και τη σημασία που έχει να το προστατεύσουμε.  Κατανοώντας πως τα βιβλία μπορούν να μας παρακινήσουν και να μας κάνουν ενεργά μέλη στην κοινωνία, έφτιαξαν στην τάξη ζωγραφιές και πανό για την προστασία του δάσους και την ανακύκλωση του χαρτιού και τα κόλλησαν σε χάρτινες κούτες. Μετά, με τα βιβλία, τις κούτες ανακύκλωσης, τα πανό και με τύμπανα, έκαναν πορεία σε όλο το σχολείο, φωνάζοντας το σύνθημα: Ο Κότσυφας απαιτεί το δάσος να σωθεί!  Σε κάθε τάξη άφησαν μία κούτα ανακύκλωσης χαρτιού και εξήγησαν γιατί θα έπρεπε όλοι να ανακυκλώνουμε  και να σεβόμαστε το περιβάλλον. 

 

 


 

  • Σε μία άλλη συνάντηση τα παιδιά πέτυχαν μία διαφορετική προσέγγιση ενός πολύ γνωστού παραμυθιού: Με συνοδεία τη μουσική του Νικολάι Ρίμσκυ Κόρσακοφ, άκουσαν το μύθο της Σεχραζάντ, της Παραμυθούς, που με εξυπνάδα και τη δύναμη της αφήγησης των ιστοριών της που κάθε βράδυ άφηνε μισή μέχρι την επόμενη νύχτα επί χίλιες και μία νύχτες, έσωσε τον εαυτό της και άλλες γυναίκες από επικείμενο θάνατο και γιάτρεψε την πληγωμένη καρδιά του Σουλτάνου κερδίζοντάς τον στην αγάπη. Μετά, ζωγράφισαν τη σκηνή της ιστορίας που τους έκανε περισσότερη εντύπωση. «Η πένα είναι πιο δυνατή από το σπαθί!»

 

alt

 


 

alt

 


 




Περισσότερες ζωγραφιές από τη δράση αυτή μπορείτε να δείτε εδώ:

  • Κατά τη διάρκεια μίας άλλης συνάντησης πραγματοποιήθηκε η εξής δραστηριότητα: Η εκπαιδευτικός διάβασε βιβλία στα παιδιά που με κλειστά μάτια απόλαυσαν σε κύκλο γύρω της παρασυρμένα από την ιστορία. Τους εξήγησε για τη σημασία της αλλαγής τόνου και αποχρώσεων στη φωνή για να γίνει η ανάγνωση ?ζωντανή? και να καθηλώσει τον ακροατή. Μετά τα παιδιά διάλεξαν ένα βιβλίο το καθένα από τη σχολική βιβλιοθήκη και το πήραν στο σπίτι για να προετοιμαστούν να το διαβάσουν στα παιδιά της Α΄ και της Β΄ τάξης. Είχαν μεγάλη ανυπομονησία και όταν έφτασε η μεγάλη μέρα ήταν πολύ ενθουσιασμένα. Πήγαν στις τάξεις και κάθισαν το καθένα ανάμεσα σε δύο από τα μικρότερα παιδιά και τους διάβασαν. Ήταν μια απόλαυση και για τους αναγνώστες και για τους ακροατές, που ως μικρά, είτε δεν ήξεραν ακόμη να διαβάζουν ή τους αρέσει να τους διαβάζει κάποιος. Τα μικρά παιδιά τους ευχαρίστησαν με ζωγραφιές, οι οποίες περιείχαν εικόνες που τους γεννήθηκαν στο μυαλό τους από την ανάγνωση των παραμυθιών και τους ζήτησαν να ξαναπάνε σύντομα να τους διαβάσουν. 

 

alt


 

  • Τα παιδιά επισκέφτηκαν την ιστοσελίδα του «Μικρού Αναγνώστη» (ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου αφιερωμένου στους μικρούς αναγνώστες), όπου είδαν και άκουσαν βιβλία από Έλληνες συγγραφείς και συνεντεύξεις με Έλληνες συγγραφείς και εικονογράφους, επισκέφτηκαν ιστοσελίδες συγγραφέων και εκδόσεων και πήραν μέρος σε ένα διαγωνισμό δημιουργικής γραφής, με τίτλο «Γιατί είμαι βιβλιοφάγος». Η άσκηση δημιουργικής γραφής έγινε από όλη την τάξη ομαδικά με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών. Το αποτέλεσμα ήταν ένα κείμενο γεμάτο φαντασία και χιούμορ που παίζει με τις φράσεις: πεινάω για βιβλία, τρώω βιβλία και τρώω παρέα με χαρακτήρες από κλασσικά έργα της παιδικής λογοτεχνίας. Διαβάζοντας το στα παιδιά όλων των τάξεων, η εκπαιδευτικός είχε την ευκαιρία να μιλήσει για τη δύναμη των βιβλίων να απελευθερώσουν το μυαλό μας και να το ταξιδέψουν σε άλλες χώρες και εποχές και να μας δώσουν την ευκαιρία να γίνουμε οι ίδιοι ήρωες, να ζήσουμε τις περιπέτειες και να νοιώσουμε τα συναισθήματα των αγαπημένων μας ηρώων, κι έτσι να αναπτυχθούμε ως προσωπικότητες. Μέσα από τις αναφορές στο κείμενο παιδικών βιβλίων, τους ξύπνησε το ενδιαφέρον για κλασσικούς και σύγχρονους συγγραφείς παιδικών βιβλίων και τους ήρωες τους, που μετά τα παιδιά αναζήτησαν στη βιβλιοθήκη. 

 

alt

Διαβάστε εδώ το κείμενο που έστειλε η τάξη για το διαγωνισμό:


 

  • Οι μαθητές της Δ΄ τάξης μετά την ανάγνωση του διηγήματος του Σαιν ντ' Εξυπερύ Ο Μικρός Πρίγκιπας, φαντάστηκαν πώς θα ήταν ένας διαφορετικός πλανήτης από αυτούς που περιγράφει το βιβλίο. Οι ιδέες τους αποτυπώνονται στα παρακάτω κείμενα και ζωγραφιές:  

 

alt

 

Ροδάνθη Κ.

 

Περισσότερες εργασίες και ζωγραφιές για το θέμα μπορείτε να δείτε εδώ: