Οργάνωση Βιβλιοθήκης

                                                         ΟΡΓΑΝΩΣΗ  ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ 

 

     Αγαπητοί αναγνώστες, για όσους θα ήθελαν να οργανώσουν μια βιβλιοθήκη στο δικό τους εργασιακό χώρο, δίνονται εδώ, μέσα από την εμπειρία με την ενασχόληση αυτή, πληροφορίες, με παράλληλη αναφορά και στην ηλεκτρονική καταχώριση που έχει γίνει.


                                                     Οι κωδικοί στις θεματικές κατηγορίες

     Αν θέλει κάποιος να κωδικοποιήσει ένα σύνολο βιβλίων είναι γιατί θέλει να βρίσκει εύκολα όποιο βιβλίο αναζητά. Με την κωδικοποίηση των βιβλίων και την οργάνωση της βιβλιοθήκης μπορεί σε ελάχιστη ώρα να εξυπηρετήσει ένα σύνολο αναγνωστών. Ταυτόχρονα μπορεί να δει σε μια στιγμή το σύνολο των υπαρχόντων βιβλίων του αναζητούμενου συγγραφέα ή ακόμη να δει ποια βιβλία υπάρχουν στην ίδια θεματική ενότητα (βιβλία π.χ. για τη Φυσική ή την Αρχαία Ελληνική Ιστορία). Η οργάνωση αυτή τον βοηθά παράλληλα να παρέχει και ένα ακόμη σύνολο πληροφοριών, όπως π.χ. ποια είναι τα βιβλία για τις μικρότερες ηλικίες ή ποια βιβλία είναι ξένων συγγραφέων ή παλαιότερων εκδόσεων.

    Η κωδικοποίηση βασίζεται στη δεκαδική ταξινόμηση Dewey. Επινοημένη από τον Melvil Dewey το 1873, εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1876. Επειδή είναι η πιο διαδεδομένη ταξινόμηση στον κόσμο και επειδή παρέχει έτοιμο ένα σύστημα δοκιμασμένο, με κωδικούς για όλους τους τομείς γνώσης, ακόμη και τους πιο εξειδικευμένους,  γι? αυτό και η βιβλιοθήκη μας οργανώθηκε με βάση τους κωδικούς που δίνει η ταξινόμηση αυτή για την οργάνωση της γνώσης που περιέχεται στα βιβλία.

    Η οργάνωση έχει ως βάση δέκα μεγάλους τομείς γνώσης, δίνοντας σε κάθε έναν τον τριψήφιο κωδικό του, όπως φαίνεται παρακάτω:

    000  Γενικά έργα (Πληροφορική, Βιβλιοθηκονομία, Εγκυκλοπαίδειες, Περιοδικά, Εφημερίδες)

    100  Φιλοσοφία και Ψυχολογία

    200  Θρησκεία

    300  Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες

    400  Γλώσσα

    500  Φυσικές Επιστήμες και Μαθηματικά

    600  Τεχνολογία και Εφαρμοσμένες Επιστήμες ( Ιατρική, Μηχανική κ. ά.)

    700  Καλές Τέχνες

    800  Λογοτεχνία

    900  Γεωγραφία και Ιστορία

    Μα δέκα μόνο κωδικοί δε θα έφταναν για να ταξινομήσουμε ένα σύνολο χιλιάδων βιβλίων. Γιατί απλούστατα κάθε κωδικός από τους δέκα έχει ένα τόσο ευρύ φάσμα και συγκεντρώνει ένα σύνολο εκατοντάδων βιβλίων και θα ήταν πολύ δύσκολο μόνο με αυτούς να βρούμε εύκολα το βιβλίο που θέλουμε. Οπότε, με βάση τους κωδικούς αυτούς συνεχίζουμε να δημιουργούμε και άλλους.

    Διαιρούμε τον κάθε μεγάλο τομέα σε δέκα υποενότητες. Έτσι έχουμε εκατό πια κωδικούς, από τον 000 ως τον 990. Το πρώτο ψηφίο του κωδικού αναφέρεται στον ευρύτερο τομέα, το δεύτερο στην υποενότητα του τομέα αυτού. Παράδειγμα, ο αριθμός 300 σημαίνει γενικά Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες. Για να ξεχωρίσουμε όμως ευκολότερα τα βιβλία του μεγάλου αυτού τομέα, θα εντάξουμε στον κωδικό 310 τα βιβλία για τη Στατιστική, στον 320 για τις Πολιτικές Επιστήμες, στον 330 για την Οικονομία, στον κωδικό 340 όσα αναφέρονται στο Δίκαιο, στον κωδικό 350 τα βιβλία για τη Δημόσια Διοίκηση, στον 360 τα βιβλία για την Κοινωνική Πρόνοια, στον 370 για την Εκπαίδευση κ.ο.κ.

   Κι εδώ έρχεται το επόμενο ερώτημα: Αν π.χ. τα βιβλία για την Εκπαίδευση είναι αρκετές δεκάδες; Δε θα ήταν καλύτερο να συνεχίσουμε τις υποδιαιρέσεις, έτσι ώστε να έχουμε περισσότερες θεματικές ενότητες και να ξεχωρίζουμε ευκολότερα τα βιβλία, ανάλογα με το θέμα που πραγματεύονται;

    Και αυτό κάνουμε στη συνέχεια. Την κάθε μία από τις 100 υποενότητες τη χωρίζουμε σε δέκα τμήματα, οπότε έχουμε 1.000 κωδικούς, από τον 000 ως τον 999. Παράδειγμα, ενώ ο κωδικός 370 είναι για τα βιβλία που αφορούν γενικά στην Εκπαίδευση, μπορούμε να εξειδικεύσουμε και να έχουμε τον κωδικό 371 γενικά για τα σχολεία και τις δραστηριότητές τους, τον κωδικό 372 για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, τον κωδικό 373 για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κ.ο.κ.

    Αν θέλουμε να εξειδικεύσουμε περισσότερο, συνεχίζουμε τις υποδιαιρέσεις. Τοποθετούμε τελεία μετά τον τριψήφιο αριθμό και εξακολουθούμε τη δεκαδική υποδιαίρεση, ώσπου να φτάσουμε στο επίπεδο της ταξινόμησης που μας εξυπηρετεί. Παράδειγμα, στον κωδικό 371.2 ταξινομούμε τα βιβλία για τη διοίκηση των σχολείων.

    Δίνοντας συγκεντρωτικά τώρα ένα παράδειγμα όπως το παρακάτω, βλέπουμε ότι από το γενικότερο προχωράμε στο ειδικότερο και υπάρχει μια ιεραρχία, όπου το ειδικότερο θέμα υπάγεται στο αμέσως ανώτερό του, που βρίσκεται στην πιο πάνω από αυτό σειρά:

    800      Λογοτεχνία

    880      Ελληνική Λογοτεχνία

    889      Νεότερη Ελληνική Λογοτεχνία

    889.1   Ποίηση στη Νεότερη Ελληνική Λογοτεχνία

    Το ποιο επίπεδο θα χρησιμοποιήσουμε εξαρτάται και από το πλήθος των βιβλίων σε κάθε θεματική ενότητα. Π.χ. μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον κωδικό 590 για τη Ζωολογία που είναι μια γενικότερη ενότητα. Αν όμως πιθανολογούμε ότι, και με τα βιβλία που αργότερα θα προστεθούν, τα βιβλία που αφορούν στο ζωικό βασίλειο θα είναι πολλά, τότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πιο λεπτομερείς κωδικούς για μερικές τουλάχιστον κατηγορίες. Αν π.χ. έχουμε αρκετά βιβλία για τα πτηνά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον κωδικό 598 και αν έχουμε αρκετά βιβλία για τα θηλαστικά, τον κωδικό 599.

    Στην οργάνωση της δικής μας βιβλιοθήκης προτιμήθηκε για την ευκολότερη χρήση και από τους αναγνώστες να χρησιμοποιηθούν ως και τετραψήφιοι κωδικοί, όχι όμως κωδικοί με περισσότερα ψηφία, μια και είναι αρκετό το πλήθος των τριψήφιων ή τετραψήφιων κωδικών, ώστε να μας βοηθήσουν σε μια ταξινόμηση των βιβλίων που μας εξυπηρετεί.

    Αν θέλετε να βρείτε τις ειδικότερες κατηγορίες, μπορείτε να ανατρέξετε σε κάποιο βιβλίο για τη δεκαδική ταξινόμηση Dewey, ζητώντας πληροφορίες από κάποιο βιβλιοθηκονόμο ή να πληκτρολογήσετε στο πλαίσιο αναζήτησης την ανάλογη φράση και να περιηγηθείτε στο διαδίκτυο. Στη λίστα που έχουμε ως τα τώρα αναρτήσει, μπορεί ο ενδιαφερόμενος να δει για κάθε βιβλίο της βιβλιοθήκης μας τη θεματική κατηγορία και τον ανάλογο κωδικό της.

 

                               Ο κωδικός συμπληρώνεται με τρία γράμματα

    Για να διευκολυνθεί περισσότερο η  ταξινόμηση των βιβλίων, ο κωδικός συμπληρώνεται με τα τρία πρώτα γράμματα του επωνύμου του συγγραφέα. Αυτό μας εξυπηρετεί πάρα πολύ, ιδίως σε βιβλία που έχουν σχέση με τη λογοτεχνία. Για παράδειγμα, χρησιμοποιούμε ως κωδικό για την παιδική λογοτεχνία τον 808.8 , όμως τα βιβλία σ? αυτήν την κατηγορία είναι τόσο πολλά, ώστε χρειάζεται και μια περαιτέρω διάκριση ανάμεσά τους. Αν λοιπόν το βιβλίο είναι της Ζωρζ Σαρή, αναγράφεται ως ταξινομικός κωδικός του βιβλίου ο 808.8 ΣΑΡ , αν είναι ένα βιβλίο του Ιουλίου Βερν, αναγράφεται ως κωδικός ο 808.8 ΒΕΡ. Έτσι και μέσα στην ίδια κατηγορία, τα βιβλία ξεχωρίζουν μεταξύ τους ανάλογα με το επώνυμο του συγγραφέα.

    Αν οι συγγραφείς είναι ως και τρεις, προτιμάται να μπουν στον κωδικό τα τρία πρώτα γράμματα του πρώτου στη σειρά συγγραφέα. Αν δεν αναφέρεται όνομα συγγραφέα ή οι συγγραφείς είναι από τέσσερις και πάνω, τότε προτιμάται να μπουν στον κωδικό τα τρία πρώτα γράμματα του τίτλου. Αν υπάρχει άρθρο στην αρχή του τίτλου, παραλείπεται. Έτσι π.χ. στο βιβλίο « Ο Τζακ και η φασολιά» , ο κωδικός είναι 808.8 ΤΖΑ.

    Σε πολύτομα έργα, όπως π.χ. "Τα μεγάλα μουσεία του κόσμου", προτιμάται στον κωδικό να μπαίνουν τα τρία πρώτα γράμματα του γενικού τίτλου, έτσι ώστε η πολύτομη σειρά να τοποθετηθεί ως ενιαίο έργο στη βιβλιοθήκη.

    Αν τώρα πρόκειται για μία ανθολογία κειμένων αρκετών διαφορετικών συγγραφέων ή για μία συλλογή βιογραφιών, τότε στον κωδικό μπαίνουν τα τρία πρώτα γράμματα του επωνύμου του επιμελητή.

    Ακόμη, αν το βιβλίο είναι μία βιογραφία ενός επιστήμονα, καλλιτέχνη, λογοτέχνη, ενός προσώπου σημαντικού στην πολιτική και στην ιστορία ή αν πρόκειται για απομνημονεύματα, για αυτοβιογραφία ή ακόμη και για μια μυθιστορηματική βιογραφία, τότε προτιμάται να μπουν στον κωδικό τα τρία πρώτα γράμματα του επωνύμου του βιογραφούμενου προσώπου.

    Στην οργάνωση της παιδικής βιβλιοθήκης, όταν πρόκειται για βιβλία ξένων συγγραφέων, προτιμήθηκε στον κωδικό να μπαίνουν τα τρία πρώτα γράμματα της ελληνικής απόδοσης του ονόματος. Έτσι π.χ. για τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν τα γράμματα που μπαίνουν στον κωδικό είναι τα ΑΝΤ.   Θεωρήθηκε ότι αυτός ο τρόπος διευκολύνει περισσότερο την ταξινόμηση, γιατί τα παιδιά δεν είναι ακόμη εξοικειωμένα με τη λατινική γραφή των επωνύμων των συγγραφέων και συνδυάζουν την προφορά του ονόματος με την ελληνική γραφή. Εξάλλου, προτιμήθηκε η παιδική λογοτεχνία να ταξινομηθεί ως ένα σύνολο, χωρίς δηλαδή να γίνει διάκριση ανάμεσα σε ελληνική και ξένη παιδική λογοτεχνία.

 

                         Τα χρώματα ως δείκτες και η αναγραφή του κωδικού

    Σε όλα τα βιβλία που ανήκουν στην παιδική βιβλιοθήκη υπάρχει ένα διακριτικό: ένας πράσινος, ένας μπλε, ένας κόκκινος ή ένας κίτρινος κύκλος κάτω από τον ταξινομικό κωδικό. Ειδικότερα, ο μπλε κύκλος διευκολύνει να ξεχωρίσουμε τα βιβλία για τις μικρότερες ηλικίες, βιβλία πλούσια εικονογραφημένα και, γενικά, μ? έναν πιο απλό και εύληπτο λόγο. Έτσι, οι μικρότεροι αναγνώστες μας (κυρίως Α΄ και Β΄ τάξης) μπορούν  να πηγαίνουν κατευθείαν στο χώρο όπου είναι συγκεντρωμένα τα βιβλία αυτά. Έχουν βέβαια την ευχέρεια να επιλέξουν και βιβλία με τον πράσινο κύκλο.

    Μία άλλη διάκριση, στην ενότητα της παιδικής λογοτεχνίας, γίνεται για τα παραμύθια. Μύθοι του Αισώπου, λαϊκά παραμύθια ή παραμύθια που συγκέντρωσαν οι αδερφοί Γκριμ ή που έγραψε ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, συγκεντρώνονται σε μία κατηγορία που έχει ως διακριτικό έναν κόκκινο κύκλο. Στο δεκαδικό σύστημα  Dewey υπάρχει ξεχωριστός κωδικός για τα παραμύθια, υπάγεται όμως στη γενικότερη κατηγορία της λαογραφίας (που έχει κωδικό 390) , και γι? αυτό θεωρήθηκε πιο λειτουργικό, μια και τα παραμύθια ανήκουν στο χώρο της λογοτεχνίας, να μπουν κοντά στα υπόλοιπα λογοτεχνικά βιβλία.

    Να επισημάνουμε ακόμη ότι ιστορίες γραμμένες από νεότερους συγγραφείς με στοιχεία επηρεασμένα και από τη δομή και το ύφος των λαϊκών παραμυθιών, ταξινομούνται με τα υπόλοιπα λογοτεχνικά βιβλία. Έτσι π.χ. το βιβλίο της Ζωής Βαλάση «Τα δώρα του αγέρα» έχει κάτω από τον κωδικό του έναν πράσινο κύκλο, ενώ τα «Παραμύθια του Άντερσεν» έναν κόκκινο κύκλο.

    Ένας επίσης διακριτός κύκλος, κόκκινος, που θα μπαίνει στο πάνω μέρος της ράχης του βιβλίου, θα γνωστοποιεί ότι το βιβλίο δε δανείζεται, αλλά μπορεί να αναγνωστεί μόνο στο χώρο της βιβλιοθήκης. Πρόκειται φυσικά για εγκυκλοπαίδειες και λεξικά, που αρκετοί αναγνώστες τα χρησιμοποιούν ως πληροφοριακά εγχειρίδια, αλλά και για βιβλία σπάνιων ή/και αρκετά παλαιών εκδόσεων.  

   Ακόμη, ως δείκτης για τα ξενόγλωσσα βιβλία της παιδικής βιβλιοθήκης υπάρχει ένας κίτρινος κύκλος κάτω από τον ταξινομικό κωδικό.

    Ο ταξινομικός κωδικός του κάθε βιβλίου γράφεται σε μία αυτοκόλλητη λευκή ετικέτα που επικολλάται στο κάτω μέρος της ράχης του βιβλίου. Κάτω από αυτόν αναγράφεται, εφόσον το έργο είναι πολύτομο, ο αύξων αριθμός που έχει ο συγκεκριμένος τόμος (με την ένδειξη π.χ.  τ. 2) ή/και το αντίτυπο, με αύξοντα κι αυτό αριθμό (π.χ.  α.1  ή  α. 2) , όταν η ίδια έκδοση υπάρχει από δύο φορές και πάνω στη βιβλιοθήκη μας.  Τέλος, για τα βιβλία της παιδικής βιβλιοθήκης, μπαίνει από κάτω και ο πράσινος, ο μπλε ή ο κόκκινος κύκλος, ξεχωρίζοντας έτσι τα βιβλία αυτά από τα βιβλία της βιβλιοθήκης των  ενηλίκων.

alt

     Στην τελευταία λευκή σελίδα του βιβλίου μπορούμε να κολλήσουμε μία καρτέλα με τα στοιχεία της βιβλιοθήκης, όπου θα αναγράφεται η ημερομηνία επιστροφής του βιβλίου από τον αναγνώστη.

alt

                                                  

                                                        Η τοποθέτηση των βιβλίων

    Σημαντικό ρόλο παίζει η τοποθέτηση των βιβλίων. Στη βιβλιοθήκη μας, όπου έχουν σχεδόν γεμίσει τα δύο πρώτα στελέχη, στο πρώτο επάνω ράφι του κάθε στελέχους τοποθετούνται, από αριστερά προς τα δεξιά, οι γενικές εγκυκλοπαίδειες με τα λεξικά. Στη συνέχεια, τα βιβλία τοποθετούνται στη σειρά, πάλι από αριστερά προς τα δεξιά, ανάλογα με το βιβλιάριθμό τους. Αρχικά, δηλαδή, ταξινομούμε τα βιβλία με βάση τον αριθμό που έχουν στον κωδικό τους: πρώτα τα βιβλία από το 000 ως το 199, μετά από το 200 ως το 299, από το 300 ως το 399 κ.ο.κ. Έπειτα, τα τοποθετούμε σε αλφαβητική σειρά με βάση τα γράμματα που αναγράφονται στον κωδικό τους.

    Στην κατηγορία της παιδικής λογοτεχνίας (808.8),  αφού τοποθετηθούν πρώτα τα βιβλία τα καταχωρημένα με πράσινο κύκλο, συνεχίζουμε με τα παραμύθια, που είναι καταχωρημένα με κόκκινο κύκλο, και κλείνουμε την ενότητα με τα βιβλία λογοτεχνίας για τους μικρότερους αναγνώστες, καταχωρημένα με μπλε κύκλο.

alt   Όταν τελειώσει η τοποθέτηση στο δεύτερο πάνω ράφι του πρώτου στελέχους, συνεχίζουμε στο παρακάτω, κ.ο.κ. , ώσπου με αυτή τη σειρά να τοποθετήσουμε και στο τελευταίο κάτω ράφι του πρώτου στελέχους βιβλία. Έπειτα (αφού και το πρώτο πάνω ράφι του δεύτερου στελέχους το αφήσαμε για να βάλουμε εγκυκλοπαίδειες και λεξικά), τοποθετούμε τα βιβλία ανάλογα με τον ταξινομικό τους αριθμό στο δεύτερο πάνω ράφι του δεύτερου στελέχους και κατόπιν στο παρακάτω κ.ο.κ.  Μια τέτοια τοποθέτηση έγινε για να μπορούν τα παιδιά να έχουν ανάλογα με το ύψος τους άμεση πρόσβαση σε όλες τις κατηγορίες των βιβλίων και μόνο για τις εγκυκλοπαίδειες ή τα λεξικά, να ζητούν τη βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου, για να τα κατεβάσει από το ψηλότερο ράφι.

alt

   

alt

     Κάτι που πρέπει επίσης ιδιαίτερα να προσεχθεί είναι πως, επειδή στα υπάρχοντα βιβλία θα προστεθούν και άλλα, πρέπει να αφήνουμε ένα χώρο κενό σε κάθε ράφι (περίπου το ένα τέταρτο του μήκους του), ώστε με άνεση να μπορούμε να τοποθετήσουμε και τα νεοφερμένα βιβλία. Έτσι, δε θα χρειάζεται κάθε φορά να μετακινούμε όγκους βιβλίων και να τους αλλάζουμε ράφια. Σημαντικό είναι ακόμη να χρησιμοποιήσουμε βιβλιοστάτες που μπορούν να κρατήσουν έναν όγκο βιβλίων, έτσι ώστε κάθε φορά που θέλουμε να τοποθετήσουμε κάποιο βιβλίο, τα υπόλοιπα να στέκονται και να μην πέφτουν προς τη μία πλευρά όλα μαζί.

     Στην όλη οργάνωση και στην αναζήτηση βιβλίων από τον αναγνώστη, βοηθάει πολύ και η τοποθέτηση ετικετών στα ράφια. Αναγράφουμε σ? αυτές την κατηγορία στην οποία υπάγεται ένα αρκετά μεγάλο σύνολο βιβλίων, όπως π.χ. Φυσική, Φυτά και ζώα, Γεωγραφία, Παραμύθια  κ.λπ.  Εάν φτάσουμε στο σημείο ακόμη και για ένα ειδικότερο θέμα να έχουμε ένα αρκετά μεγάλο σύνολο, τότε δημιουργούμε την ανάλογη ετικέτα και για εκείνο. Όταν βλέπουμε ότι αυξάνονται ιδιαίτερα τα βιβλία σε μία  κατηγορία και καταλαμβάνουν ακόμη και τον κενό χώρο που είχαμε αφήσει, θα χρειαστούμε νέο χώρο, οπότε τα βιβλία της επόμενης κατηγορίας μαζί με την ετικέτα τους θα μετακινηθούν.

alt

    Μπορούμε παράλληλα να δημιουργήσουμε έναν πίνακα, όπου να αναγράφεται η κατηγορία και ο θεματικός κωδικός της, π.χ. Παιδική Λογοτεχνία 808.8 ,  Καλές Τέχνες 700-799, που σημαίνει ότι τα βιβλία που αρχίζουν με κάποιον τριψήφιο αριθμό αυτής της εκατοντάδας, αφορούν στη συγκεκριμένη θεματική κατηγορία.

                                                             

                                                       Η ηλεκτρονική καταχώριση

    Ας έρθουμε τώρα και στην ηλεκτρονική καταχώριση. Τη λίστα με τα βιβλία μπορείτε να τη δείτε πηγαίνοντας στο πλαίσιο: Υποδομή και κατόπιν στο άρθρο: Δανειστική Βιβλιοθήκη.

   Στην πρώτη στήλη είναι η ημερομηνία καταγραφής του βιβλίου στον πίνακα. Στην επόμενη, ο αριθμός εισαγωγής. Κάθε βιβλίο που καταχωρείται, έχει κι ένα δικό του αύξοντα αριθμό εισαγωγής που αναγράφεται στη σελίδα εκείνη του βιβλίου όπου δίνονται τα απαραίτητα στοιχεία (ο τίτλος του, ο συγγραφέας του, ο εκδοτικός οίκος). Σ? εκείνη τη σελίδα μπαίνει και η σφραγίδα που πιστοποιεί ότι το βιβλίο ανήκει σε μια συγκεκριμένη βιβλιοθήκη.

    Στην τρίτη στήλη γράφεται ο τίτλος του βιβλίου. Αν το βιβλίο είναι μέρος δίτομου ή πολύτομου έργου ή αν υπάρχει δύο ή και περισσότερες φορές στην ίδια έκδοση, αυτό αναφέρεται στην τέταρτη στήλη, όπου αναγράφεται ποιος είναι ο συγκεκριμένος τόμος ή/και ποιο κατά σειρά αντίτυπο είναι στη βιβλιοθήκη μας.

    Στην πέμπτη στήλη γράφεται το όνομα του συγγραφέα. Όταν οι συγγραφείς είναι ως και έξι, αναφέρονται τα ονόματα όλων. Στη στήλη του συγγραφέα αναφέρεται ενίοτε ο επιμελητής, σε συλλογές ή ανθολογίες ή σε εγκυκλοπαίδειες και λεξικά.

    Στον πίνακα με τα βιβλία μας τηρήθηκε η ορθογραφία της συγκεκριμένης έκδοσης. Γι? αυτό κι ένα όνομα , όπως αυτό του Τομ Σόγερ , μπορεί να το βρει κανείς με τρεις διαφορετικές γραφές.

   Αλλά και η ελληνική απόδοση των ξένων ονομάτων των συγγραφέων δίνεται όπως αναγράφεται στο βιβλίο. Γι? αυτό και βλέπουμε πως ο Charles  Dickens καταγράφεται ως Κάρολος Ντίκενς ή ο  Mark Twain ως Μαρκ Τουαίν. Και τι συμβαίνει στην περίπτωση που κάποια βιβλία έχουν διαφορετικά γραμμένο στα ελληνικά το όνομα του συγγραφέα; Τότε, για να μην υπάρχει σύγχυση, και για να μπορεί να βρει ο αναγνώστης τα έργα του συγκεκριμένου συγγραφέα, προτιμάται εκείνη η γραφή του ονόματος, που συναντάται στα περισσότερα βιβλία. Στις περιπτώσεις όπου δεν υπήρχε ελληνική απόδοση του ονόματος στο βιβλίο, δόθηκε αυτή από μας, ενώ όταν δεν υπήρχε η λατινική γραφή του ονόματος στο βιβλίο, αυτό καταγράφηκε μετά από έρευνα σε άλλες πηγές. Η λατινική γραφή του ονόματος παρατίθεται μέσα σε παρένθεση.

     Στην επόμενη στήλη, αν ο μεταφραστής έχει προχωρήσει και σε διασκευή του κειμένου, αυτό δεν αναφέρεται ξεχωριστά. Σε αρκετές περιπτώσεις, ιδίως σε μεταφράσεις ξένων λογοτεχνικών μυθιστορημάτων για παιδιά, ο μεταφραστής γίνεται και διασκευαστής, όχι τόσο δίνοντας ένα διαφορετικό ύφος στο κείμενο, αλλά παραλείποντας μέρη του βιβλίου ή απλουστεύοντας το λόγο, θεωρώντας ίσως ότι το βιβλίο γίνεται έτσι πιο προσιτό στα παιδιά. Αν και αυτό δεν είναι πάντοτε σωστό, αφού συγκρίνοντας κανείς με το πρωτότυπο, βλέπει ότι υπάρχουν περιγραφές και τμήματα του κειμένου, που αν δεν είχαν κατά μεγάλο μέρος απλουστευθεί ή παραλειφθεί, θα μπορούσαν ολοκληρωμένα όπως ήταν, να γίνουν κατανοητά από τα παιδιά και να εμπλουτίσουν το λόγο τους.

    Η ένδειξη «διασκευή» υπάρχει δίπλα σε συγγραφείς (Έλληνες ή ξένους) που διασκεύασαν κείμενα της δικής τους γλώσσας ή σε ξένους συγγραφείς που διασκεύασαν κείμενο μιας άλλης γλώσσας.

    Όσον αφορά στην εικονογράφηση, αν το όνομα του εικονογράφου είναι γραμμένο στο βιβλίο, αναφέρεται και στη σχετική στήλη. Αν το βιβλίο είναι με πίνακες ενός ζωγράφου, αναφέρεται το όνομά του στην ίδια στήλη, με την ένδειξη: ζωγραφική. Αν αναφέρεται ξεχωριστά και το όνομα φωτογράφου, γράφεται και αυτό στη στήλη, με την ένδειξη: φωτογραφίες. Αν το βιβλίο είναι εικονογραφημένο, χωρίς να αναφέρεται το όνομα του εικονογράφου ή ενός φωτογράφου, τότε αναγράφεται στη στήλη η ένδειξη: εικονογραφημένο.

    Στις επόμενες στήλες αναφέρεται ο εκδοτικός οίκος ή ο οργανισμός που εξέδωσε το βιβλίο και ο τόπος έκδοσης. Ως χρόνος έκδοσης καταγράφεται εκείνος που αναφέρεται στη συγκεκριμένη έκδοση του βιβλίου. Αν δε δίνεται άλλος χρόνος έκδοσης, αλλά αναγράφεται πριν τη χρονολογία η ένδειξη : copyright για την ελληνική έκδοση, τότε καταχωρείται εκείνη η χρονολογία ως χρόνος έκδοσης. Αν υπάρχει μόνο η χρονολογία ξένης έκδοσης  ή αναφέρεται μόνο η χρονιά του copyright για την ξένη έκδοση, τότε καταχωρείται εκείνη στη σχετική στήλη, αλλά με μπλε γραφή.

    Στην προτελευταία στήλη αναγράφεται ο ταξινομικός κωδικός, ενώ η τελευταία έχει το χρώμα του κύκλου που υπάρχει στο κάτω μέρος της ράχης των βιβλίων της παιδικής βιβλιοθήκης. Αν το πλαίσιο είναι λευκό, αυτό σημαίνει πως το βιβλίο βρίσκεται στα ράφια της βιβλιοθήκης των ενηλίκων.


    Σημαντικά βοηθήματα για την οργάνωση της βιβλιοθήκης μας ήταν τα βιβλία:

    Συνοπτική έκδοση της Δεκαδικής Ταξινόμησης Dewey από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης     

    Οργάνωσε τη βιβλιοθήκη σου του Κυριάκου Ντελόπουλου από τις εκδόσεις Gutenberg.

 

   Πολλές ευχαριστίες οφείλουμε στη βιβλιοθηκονόμο της Χατζηγιάννειου Βιβλιοθήκης, κυρία Βάσω Γουβάλα, για τις πολύτιμες πληροφορίες της και την αμέριστη συμπαράστασή της στην προσπάθειά μας.

   Η προσπάθεια συνεχίζεται και αυτή τη σχολική χρονιά με τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης και με άλλα βιβλία και με την καταγραφή των πολλών ακόμη βιβλίων και των περιοδικών που υπάρχουν για τους ενήλικους αναγνώστες.

   Αν θέλετε, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. , θέτοντας παράλληλα τα ερωτήματά σας ή γράφοντας τις προτάσεις σας για την οργάνωση μιας βιβλιοθήκης.

Σύνταξη άρθρου: Τάσος Μποτζεκίδης